1. Frontpage
  2. Möt Bjørn Wiinblad

Ge människor glädje!

Den fantastiska berättelsen om personen och konstnären Bjørn Wiinblad

Bjorn

Från illustratör till kosmopolitisk multikonstnär

Bjørn Wiinblad föddes 1918 i Köpenhamn. Han visade mycket tidigt sin talang för att rita och uppfinna fantasifulla världar. Som 17-åring blev han typograflärling men insåg snabbt att det var konstnärsvägen som han skulle gå.

När han var färdig kom han in på Grafisk Linje på konstakademin Det Kgl. Danske Kunstakademi.

Men även om Bjørn Wiinblad var från och blev utbildad i Köpenhamn var hans stil allt annat än dansk – och medan funktionalismen härjade på hemmaplan gick Bjørn Wiinblad en helt annan väg med krusiduller, många färger och romantiska världar.

Bjørn Wiinblad gick snabbt från att ”bara” vara tecknare till att även bli keramiker. Det sägs att det var hans arbete med att illustrera ”Tusen och en natt” som inspirerade honom att rita olika keramiska föremål som vaser och krukor med motiv från sagorna.

Bjørn Wiinblad lärde sig olika keramiska tekniker och därifrån utvecklades hans frodiga skapartalang och glädje på alla ”plattformar”: Gobelänger, kompletta inrendningar av bl.a. hotell, för att inte tala om grillbord, bestick, porslin och tillhörande glas, textilier, affischer m.m.

Bjørn Wiinblad hoppade inte slumpvis från det ena objektet till det andra. Det var mer ett kontinuerligt händelseförlopp där det ena objektet ledde till det andra och där Bjørn Wiinblads nyfikenhet bidrog till att förstärka flödet.

Bjørn wiinblad ornaments , fugl i rede

Oavsett vilken yta eller vilket medium Bjørn Wiinblad använde sig av, var hans stil omisskännlig och helt utan jämförelse – livsglädjen ”dansade” genom alla produkter.

Bjørn wiinblad ornaments , skiller

En internationell ”rockstjärna”

Bjørn Wiinblads internationella storhet kan jämföras med Søren Kierkegaards eller, i våra dagar, konstnären Olafur Eliassons. Men till skillnad från Olafur Eliasson var Bjørn Wiinblad inte så konstnärligt erkänd i Danmark. Det var han däremot utomlands, där han gjorde kompletta hotellinredningar i Japan, USA och Tyskland samt unika serviser till Shahen av Persien.

1957 anställdes Bjørn Wiinblad som designchef för det välrenommerade tyska varumärket Rosenthal, vilket gjorde honom ännu mer internationellt känd. Han reste gärna Europa runt i samband med lanseringar av serviser och folk stod i kö för att få ett föremål signerat av Bjørn Wiinblad. 

Han reste sällan ensam utan bjöd oftast med några på resan som kunde hålla honom sällskap.

Det faktum att Bjørn Wiinblad inte var så erkänd i Danmark hängde både ihop med hans mycket annorlunda och odanska stil, men även med att Bjørn Wiinblad tjänade gott om pengar på sin konst och sina produktioner.

Men det var inte pengarna som drev Bjørn Wiinblad – han gjorde av med lika mycket som han tjänade på resor, bjudningar, antikviteter och konst.

Bjørn Wiinblad bjöds ofta in till vernissager hos unga konstnärer i Köpenhamn, eftersom de visste att han alltid och med glädje köpte något.

Det som verkligen betydde något för Bjørn Wiinblad var att få utlopp för sin extrema skaparlust och att sprida den glädjen till så många människor som möjligt genom många typer av produktioner.

Bjørn Wiinblad var helt sin egen och brydde sig inte om andra, även om det fanns kritiska röster från det köpenhamnska konstetablissemanget.

C 1

Bjørn Wiinblad intar teaterscenen

Bjørn Wiinblad hyste en särskild kärlek till teatern, där han kunde experimentera och utveckla sin livliga fantasi i stor skala.

I synnerhet baletten och operan hade fångat hans intresse och till hans livliga middagsbjudningar kom också många kända skådespelare och teaterdirektörer. Bjørn Wiinblad skapade de mest fantastiska och vackra totallösningarna för scenografi, kostym, affischer m.m. både i Danmark och utomlands.

Bland olika kända uppföranden kan nämnas ”Nötknäpparen”, ”Svinaherden” och ”Romeo”. Och för att sluta cirkeln påverkade inspirationen från teatervärlden självklart också Bjørn Wiinblads figurer.

C 2

Kvinnorna – ett genomgående motiv

Kvinnorna var ett genomgående motiv i Bjørn Wiinblads värld och produktion.

De hade många känslomässiga nyanser och deras ögon (och inte minst blick) var alltid i fokus. De tittade oftast öppet och nyfiket, men även nedslaget, sorgmodigt och mystiskt.

Ögonen betydde något alldeles speciellt för Bjørn Wiinblad och trots att han hade flera anställda målade han alltid ögonen själv. Kvinnornas personlighet kom också till uttryck genom vilda huvuden och annorlunda brysselkålsöron, korta armar, små bröst och kantiga näsor. De var med andra ord Bjørn Wiinbladska.

Bjørn Wiinblad gav dem vackra namn: Eva, Cæcilia, Bolette, Celestine, Dyveke med flera.

C 3

Den arbetsamme arbetsgivaren Bjørn Wiinblad

Bjørn Wiinblad arbetade alltid och sov mycket lite. Arbetet gav honom energi.

Idéer och produktioner strömmade genom hans händer och på grund av alla hans kontakter och stora skaparlust lovade han alldeles för mycket. Samtidigt var han mycket ambitiös. ”Det är inget som är bara just här” hörde målarflickorna honom ofta säga.

Men Bjørn Wiinblad hade också utrymme att vara kreativ, för han hade många anställda för att dreja och måla figurer samt för att sköta hushållet och allt det praktiska.

Bjørn Wiinblad var alltid mycket närvarande och engagerad i hela den konstnärliga processen, och hans barnsliga glädje visade sig också genom att han nästan alltid tyckte att det senaste han hade gjort var det bästa någonsin – och sedan snabbt vidare till nästa projekt!

Wiinblad återvänder

Wiinblad har återuppstått som ett varumärke i ny tolkning, som hyllar Wiinblads genuina universum. Se den nya kollektionen som passar både till nostalgiska samlare och nya generationer.

Hitta återförsäljare

Flera butiker i Sverige säljer våra produkter. Hitta en nära dig.

VI ANVÄNDER COOKIES